Tuesday, July 10, 2012

Kereta oh kereta

Assalamualaikum Warahmatullah


(Dalam kereta yang aku sedang pandu, bapak disebelah)

Aku: Ayah, susah lah nak bawa kereta ni. Tak tau macam mana nak main gear dengan klac.
Bapak: Senang aje. Kalau selalu bawa boleh lah.
Aku: Yah, depan tu ada anjing? Macam mana ni? Nak biar aje ke?
Bapak: Alaah, tau lah anjing tu ke tepi. Bawa aje.
Aku: Yah, ada anak2 orang asli depan tu. Takut lah terlanggar dorang.
Bapak: Huh, bawa selow - selow. Ke kiri sikit Tu kan ada budak - budak.
(Anak2 orang asli tu pandang aku yang sedang memandu semacam aje)
Aku: Ayah, depan tu dah ada jalan mati. Macam mana nak setop kereta ni? *Gelabah.
Bapak: Tekan break & klac selow2.
Aku: Yah, orang rasa semua yang ada dekat kaki ni break aje. Nak tekan mana satu ni? *Rasa nak nanges
Bapak: Break yang tengah sekali
(Cepat2 tekan break sambil kepala tertunduk2 cari butang break)


Tak sanggup rasanya nak hadapi hari2 trauma berlatih bawak kereta. Tapi takkan dengan adanya lesen L aku nak bawak kereta? Pegawai JPJ mana entah yang ajar? :' ( Bagi aku lah bawa motor lagi senang daripada bawak kereta. Kereta kena main banyak kaki & tangan. Nak tekan signal, nak tukar gear & macam2 lah. Rasa macam serba salah pulak pasal lesen kereta ni, nak patah semangat ke nak teruskan usaha? 


*Abaikan ejaan yang tak berapa nak betul.

Masa zaman kecik2 suka tengok kereta yang macam ada kepak ni.
Sempit aih.

Sayyidusshuhada
20 Sya'aban 1433 H

No comments: